Auteur: Michiel Kroes

Bepaal nu je succesfactor

Ken jij de succesfactor van jouw organisatie? Is het je product, je communicatie? Je noemt het ongetwijfeld zo op. Maar zet je het ook doelbewust in? Er is vaak nog veel meer uit te halen. Zeker in mindere tijden van grote waarde. Weten wat de sleutel tot jouw succes is en waarom. Niet alleen op onderbuikgevoel maar fact-based.

Vaak ligt de focus op de prestatie-indicatoren die als ‘kritisch’ worden bestempeld (KPI’s), terwijl juist eerst de echte succesfactoren kritisch vastgesteld moet worden. KSF’s dus. Want mogelijk duik je te snel in een meeteenheid waarmee je een bepaalde prestatie meet, of dat nou omzet of klanttevredenheid is. De KPI is uiteindelijk niet meer dan een teller die weergeeft dat je succes hebt.

Onderscheidend
De essentiële vraag is dus waardoor bijvoorbeeld je omzet of klanttevredenheid positief wordt beïnvloed. Dat zijn de succesfactoren, de knoppen waaraan je gaat draaien. Als je deze kritische succesfactoren kent en optimaliseert, heb je de basis van een werkende strategie en uitvoering. Het is het geheim van de smid, uniek voor elke organisatie of ondernemer. Het bepaalt je onderscheidend vermogen.

De succesfactor noem ik ook wel de ‘S-factor’, waar mensen je organisatie om roemen en blij van worden. De ervaring leert ook dat het voor je cultuur zeer waardevol is om de S-factor bewust te kunnen benoemen, vastpakken en er samen mee aan de slag te blijven. De S-factor maakt je trots en het geeft energie en focus in je werk. Het is waar je organisatie zichtbaar en meetbaar goed in is. Het is dus ook waar je jouw klanten mee verblijdt! Wil jij je succesfactoren (opnieuw) ontdekken? Een frisse blik? Overweeg dan eens een workshop Focus bepalen met Klantkoers.

Strategie is wat je nu doet

Strategie is waar je nu mee bezig bent en op stuurt. Ik wijd er graag een blog aan, want ‘strategie’ wordt nog lang niet altijd zo gezien. Als iets van vandaag. Men associeert het vaak nog met een ver-van-mijn-bed-show, papieren tijgers en een la… maar die tijd is echt wel voorbij.

Ook strategie vernieuwt. Met ‘overmorgen’ heeft en houdt het natuurlijk wel verband, namelijk: zorgen dat je dan nog bestaat. Je wilt als organisatie in de nabije toekomst toch niet onaangenaam verrast worden, door interne of externe factoren waarmee je geen rekening hebt gehouden. Wanneer zich dat voordoet? Wanneer je in de waan van de dag teveel blindvaart op huidig of oud succes, bestaande kwaliteit, kennis of overtuigingen. Kortom, wanneer je het blijft doen zoals je het altijd al deed. Vaak onbewust, omdat het comfortabel voelt. Dan is je strategie: stilstand.

Flexibel
Strategie is dat je met open vizier leert van wat je vandaag doet en ziet en daar zorgvuldig op anticipeert. Dagelijks bezig zijn met ontwikkelen, niet alleen digitaal overigens. Goed en onderscheidend blijven in de volle breedte. Dat betekent dat je bewust bekwaam moet zijn of worden, om te kunnen blijven voldoen aan de veranderende behoefte van je doelgroepen. Daarvoor is vooral benodigd: een flexibele mindset, werkwijze en cultuur.

Dat geldt zowel op project- en productieniveau (lean, agile, design thinking) als op organisatieniveau (innovatieve bedrijfs- en marketingstrategie). Voortdurend anticiperen, vanuit kennis. Want wat die ene klant graag wil, is dat veel gevraagd en past dat wel bij ons? Of is het mogelijk een latente behoefte van veel meer klanten die zich vroeg of laat manifesteert? Zijn wij dan nog wel de partij voor hen? Wanneer moeten we in onze dienstverlening en merkpositionering serieus schakelen en hoe weet je dat? Wat is wijsheid?

Strategie is wijsheid. Zien en ontdekken waar het naartoe gaat, de markt en je klantbehoefte. Vervolgens koers zetten en het huidige werk daarop blijven inrichten. Dan kun je constante kwaliteit en klantwaarde inbedden in de organisatie, leren en verbeteren. Strategie is de kunst van het inzicht en overzicht hebben, rust bewaren en vertrouwen aan medewerkers bieden. De kunst om op het juiste moment de juiste keuzes te kunnen maken en verantwoorden, vanuit multidisciplinaire co-creatie met je stakeholders.

Level 5
Gezamenlijk successen maken, delen en vieren. Het is ieders verantwoordelijkheid in de uitvoering maar strategie begint natuurlijk bij het hoger management, de leiders. Zij scheppen de voorwaarden en condities. Idealiter snappen zij het belang van beheerste bedrijfsvoering en maken ze strategische specialisten verantwoordelijk, wanneer het henzelf hiervoor aan tijd of skills ontbreekt.

Goede leiders nemen dan juist verantwoordelijkheid door zich kwetsbaar op te stellen en los te laten aan de echte strateeg. Dat kan een manager of consultant zijn, die met hen de strategische planning maakt en de organisatie hierin meeneemt. Strategie succesvol maken en implementeren vraagt om leiderschap ‘level 5’. Daarbij gaat het niet over ‘de baas zijn’ maar allereerst over commitment en vertrouwen, moed en de bereidheid om iets aan te gaan, namelijk: het inrichten van een transitie naar een volgend groeistadium. En daarmee: behoud van bestaansrecht.

Regisseur
Wat is de rol van die strateeg dan precies? Regisseur, organisatiebrein en -geweten tegelijk. De strateeg scant voortdurend, intern en extern, vraagt zich af als iedereen er is: wie ontbreekt er nog? Hij ziet en voorziet, maakt het van iedereen, brengt en houdt het in beweging. Hij bewaakt dus ook dat geplande activiteiten op tijd starten en gaan vliegen. Dat doet hij door in contact te blijven met zowel het management als de uitvoerend verantwoordelijken, op basis van gedeelde managementinformatie.

Als strategisch regisseur blijf je dagelijks in gesprek. Je bent behulpzame vraagbaak en een welkome ‘luis in de pels’ tegelijk. Is er onvoldoende aanspreekcultuur, dan is het aan jou om hiervoor aandacht te vragen. Want ‘culture eats strategy for breakfast’ en als strateeg ben je van alles maar geen politieagent.

Strategische verantwoordelijkheid is als de verkeerstoren op een luchthaven. Je beschikt over de juiste informatie en coördinaten en kunt voortdurend informeren ‘waar we staan’. Je blijft de juiste richting geven, ook bij minder zicht of noodweer, om samen op de beoogde plaats van bestemming te komen. Wendbaar en veilig. De strateeg werkt inspirerend, enthousiasmerend, innoverend. Dat is strategie waarvoor het bedoeld is: vooruitgang. Dagelijks te boeken!

Goud & Nieuw

Huh, Goud & Nieuw? Typfoutje Michiel? Nee hoor. Of aan de vroege kant, want eerst hebben we nog Kerst? Ook niet. Want als het gaat om successen vieren en uitdagingen kiezen, kun je niet vroeg genoeg zijn.

Eind december. Een extra drukke periode voor iedereen. Vaak een combinatie van jaarafsluiting en jaarplannen tegelijk. Wellicht ben je zo even lekker vrij, of ga je een paar dagen weg? Kort voor de feestdagen kijk je samen met je collega’s terug op de afgelopen tijd en vooral vooruit naar het nieuwe jaar. En nog even die gezellige kerstborrel natuurlijk! Waar staan we met onze plannen? Welke successen vieren we en kunnen we wellicht nog meer benutten? Wat zijn onze uitdagingen?

Plannenmakerij en ambities worden vaak vastgepind op die ene datum: per 1/1 gaan we… Dat heeft veelal te maken met financiën en budgetten. Begrijpelijk, maar de koers met je klant en in de markt vaar je elke dag. Dagelijks contact, successen en uitdagingen! Hierin ontwikkel je continu. Kort-cyclisch verbeteren, met oog voor de strategie en de hogere doelen op langere termijn. Hebben we nog de juiste focus? Koersen we de goede kant op? Reilen en zeilen, of scherp aan de wind zeilen?

‘Oud & nieuw’, een mooie en waardevolle traditie elk jaar. Maar wat is ‘oud’? Als je vandaag een nieuwe auto koopt, noem je die dan morgen al oud (ja, waardetechnisch gezien misschien wel…)? Natuurlijk, wat achter je ligt is geweest maar heeft je wel gevormd. Wijzer en vaak sterker gemaakt. Zakelijk succes of teleurstelling, neem het vooral mee naar wat voor je ligt! Al je ervaringen bieden je elke dag de kans om nieuwe dingen te doen. Je passie en kwaliteit nog meer in te zetten. Dat is goud waard.

Wat is goud waard voor jou of jouw organisatie? En heb je het al gevonden? Of heb je een gouden idee maar weet je niet hoe je ermee verder moet? Ik help je graag bij het smeden van gouden creaties. Zoals het benoemen en versterken van jouw kracht, je groeipotentieel. En het bereiken van klanten voor wie jouw kracht het meest waardevol is.

Tot slot, zonder gouden teams is geen enkele organisatie succesvol. Oftewel: je medewerkers en partners. KLANTKOERS is je strategische partner die verbindt, aan relaties bouwt en gezamenlijk succes realiseert. Ik geniet ervan om met klanten te bepalen welke kansen er in het verschiet liggen en om ze te benutten. Zullen we samen de kansen voor jouw organisatie ontdekken?

Ik wens je fijne feestdagen en veel Goud & Nieuw!