Bepaal jouw succesfactoren

Bepaal jouw succesfactoren

Ken jij de succesfactoren van jouw organisatie? Zijn het de unieke producten, is het de onderscheidende communicatie of zijn het de klantgerichte medewerkers? En als je de echte succesfactoren kent, zet je ze dan ook doelbewust in? Er is vaak nog veel meer uit te halen. Zeker in mindere tijden kan dit enorm waardevol zijn. Kortom, zorg dat je weet wat de sleutel tot jouw succes is en waarom. En niet alleen op basis van onderbuikgevoel maar fact-based. Dan kun je er wat mee.

Vaak ligt de focus al snel op prestatie-indicatoren die als ‘kritisch’ worden bestempeld (KPI’s), terwijl juist eerst de kritische succesfactoren ontrafeld moeten worden. KSF’s dus. Want mogelijk duik je te snel in het meten van een bepaalde prestatie, zoals omzet of klanttevredenheid. De KPI is natuurlijk belangrijk maar wel in tweede instantie; een teller die weergeeft wat het effect is van wat je doet.

Onderscheidend
De essentiële vraag is dus waardoor bijvoorbeeld je omzet of klanttevredenheid positief wordt beïnvloed. Dat zijn de succesfactoren, de knoppen waaraan je gaat draaien. Als je deze kritische succesfactoren kent en optimaliseert, heb je de basis van een werkende strategie en uitvoering. Het is het geheim van de smid, uniek voor elke organisatie of ondernemer. De kern van jouw onderscheidend vermogen.

Een succesfactor kort ik wel eens af tot ‘S-factor’, waar mensen je organisatie om roemen en blij van worden. De ervaring leert dat het voor je cultuur zeer waardevol is om de S-factor(s) bewust te kunnen benoemen, vastpakken en er samen mee aan de slag te blijven. De S-factor maakt je trots en het geeft energie en focus in je werk. Het is waar je organisatie zichtbaar en meetbaar goed in is. Het is dus ook waar je jouw klanten mee verblijdt en je commerciële resultaat positief beïnvloedt.

Wil jij je succesfactoren (opnieuw) ontdekken, of nog veel beter inzetten? Een frisse blik? Overweeg dan eens de werksessie Focus bepalen met Klantkoers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *